Знайомство з книгою можливо вже в самому ніжному віці (від 0 до 6 місяців), і починати його краще з дитячих віршів і пісеньок: немовлята дуже добре відчувають віршований і музичний ритм.
Ще не розуміючи змісту слів, вони вже здатні адекватно реагувати на їх ритм і інтонацію маминого голосу:
- якщо мамині слова звучать грайливо і весело, крихітка посміхається;
- якщо мама каже серйозним голосом, він теж стає серйозним.
Так у малюка формуються життєво важливі емоції.
З 5-6 місяців дитина починає активно користуватися руками — йому подобається чіпати різні предмети, трясти їх, пробувати на смак. Настає час знайомства малюка з книжками-іграшками, що допомагають розвивати у нього тактильну пам’ять і дрібну моторику, що в свою чергу стимулює розвиток мови. Дитина може обмацувати таку книжку, вивчаючи за допомогою пальчиків матеріал, з якого вона зроблена, пробувати її на смак і розглядати картинки. Так у малюка з’являється перший досвід спілкування з книгою.
Книжки-іграшки можуть бути з текстом і без нього.
Текст, в свою чергу, повинен бути невеликим і ритмічним — наприклад, у вигляді невеликих співучих чотиривіршів. Читати їх треба співуче і з добре вираженою інтонацією.
Зараз на книжковому ринку багато таких книжок. Вибираючи їх, крім усього іншого, потрібно звертати увагу, чи дотримуються пред’явлені до таких видань гігієнічні вимоги. В першу чергу подивіться на матеріал, з якого вони виготовлені, — він повинен бути безпечним для дитини, міцним і, бажано, що миється.
Коли ви сідаєте c дитиною читати книжку, не забудьте спочатку створити відповідну цьому заняттю атмосферу — ніщо не повинно відволікати увагу малюка від читання.
Для посилення емоційного сприйняття тексту іноді можна поставити тиху класичну музику — підберіть її заздалегідь, щоб вона підійшла за інтонацією до читаемому твору.